GPW GROWTH 2021
program Akademii GPW GROWTH 2021
Cele zajęć:
- Wzmocnienie umiejętności kreatywnego podejścia do prowadzenia biznesu
- Przeciwdziałanie rutynie i bezmyślnemu stosowaniu schematów w codziennym działaniu
- Wzmocnienie umiejętności analizy i twórczego poszukiwania usprawnień (KAIZEN w praktyce codziennego działania)
- Propagowanie wśród uczestników postaw innowacyjnych, „poszukujących zmian”
- Wyjaśnienie sposobów/modeli finansowania innowacji produktowych i procesowych
- Wzmocnienie automotywacji uczestników do samodoskonalenia i doskonalenia rozwiązań stosowanych w biznesie
Wyzwania innowacyjnej firmy
- Kilka biznesowych przykładów, które przestrzegają nas, że można przespać swój sukces
- Jak skutecznie przygotować się do przyszłości?
- Zmiana stylu zarządzania w sytuacji rosnącej skali działania.
- Czego uczą nas klienci? Klient jako źródło nowych pomysłów.
- Organizacja ucząca się w praktyce. Skąd się bierze innowacyjność?
Osobiste nastawienie do poszukiwania i wdrażania zmian. Skąd czerpać inspiracje?
- Co ma IKIGAI do prowadzenia biznesu?
- Kiedy chce nam się myśleć? Składniki kreatywności – umiejętności, podejście, działanie.
- Automotywacja jako klucz do innowacyjnego myślenia, pokonywania trudności zawodowych i skutecznej realizacji nowych zadań.
- Przeciwdziałanie rutynie w działaniach zawodowych. Jak to robić na co dzień?
Budowanie kultury innowacji i współodpowiedzialności w firmie.
- Kreatywność wspomagana – techniki wspierania innowacyjności. Jak wykorzystać potencjał intelektualny i doświadczenia współpracowników?
- Dlaczego czasem nie działa „burza mózgów” i co zrobić, żeby zadziałała?
- Zasady ułatwiające twórcze myślenie. Jak uniknąć syndromu grupowego myślenia?
- Bank twórczych pomysłów – indywidualny i zespołowy.
Cele zajęć:
- przygotowanie uczestników do samodzielnego ustalania celów, które będą wspierać realizację celów strategicznych firmy;
- przygotowanie uczestników do samodzielnej diagnozy stanu obecnego procesów realizowanych w organizacji;
- przygotowanie uczestników do samodzielnego definiowania pożądanego kształtu procesów organizacyjnych.
Ustalenie celów głównych organizacji i jednostek organizacyjnych
- Ustalenie celów głównych organizacji i jednostek organizacyjnych
- Kaskadowanie celów
- Określanie mierników sukcesu realizowanych procesów (KPI)
Zarządzanie procesami w organizacji. Definiowanie i nadzorowanie realizacji kluczowych procesów w organizacji
- Diagnoza stanu obecnego procesów w organizacji (Stan „JEST“)
- Modelowanie procesów w organizacji – arkusz definiowania procesu
- Projektowanie przyszłego przebiegu procesów w organizacji (Stan „MA BYĆ“)
- Narzędzia planistyczne – drzewo przeszkód, drzewo stanu przyszłego
- Praktyczne wdrożenie nowego przebiegu procesu w organizacji – zagrożenia i przeciwdziałanie
- Diagnoza negatywnych skutków proponowanego przebiegu procesów – przeciwdziałanie i projektowanie działań zapobiegawczych
- Budowa skutecznych systemów kontrolnych w firmie. Monitoring strategiczny, taktyczny, operacyjny
Funkcjonalna analiza pracy
- Diagram funkcjonalnej analizy pracy w organizacji
- Analiza stanowiska pracy
- Business Process Management – analiza kompetencji
- Analiza kwalifikacji. Wpływ naturalnych predyspozycji i doświadczenia na efektywność stanowiska pracy
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Cele zajęć:
- Wymiana dobrych praktyk zarządzania kapitałem ludzkim pomiędzy uczestnikami
- Zrozumienie wpływu własnego stylu zachowań na zaangażowanie pracowników w realizowane zadania
- Pogłębienie umiejętności wzmacniania zaangażowania ludzi poprzez rozwojowe delegowanie zadań, w sposób dopasowany do poziomu dojrzałości zawodowej podwładnego
- Doskonalenie umiejętności udzielania informacji zwrotnej według modelu coachingu
- Budowanie zespołów pod kątem zwiększania wartości firmy dla akcjonariuszy/udziałowców
Podstawy zarządzania kapitałem intelektualnym
- Jak zarządzać wiedzą pracowników?
- Składniki kapitału intelektualnego?
- Rola kapitału intelektualnego w zarządzaniu
- Kapitał relacyjny i jego znaczenie
Czynniki wpływające na zaangażowanie. Kiedy chce nam się pracować?
- Kim zarządzasz? Człowiek w pracy – od miesiąca miodowego do wypalenia zawodowego.
- Jak zbudować kulturę sukcesu w swoim zespole?
- Strefy energetyczne w zespole. Jak utrzymać się w strefie produktywności?
- Zachowania menedżera zwiększające efektywność pracy podwładnych
Rola menedżera w zarządzaniu wynikami - dopasowanie stylu kierowania do dojrzałości podwładnych.
- Jak postrzegasz innych ludzi? Trzy podejścia – trzy efekty dla zaangażowania
- Model przywództwa sytuacyjnego: cztery poziomy dojrzałości zawodowej pracownika i zespołu.
- Empowerment w praktyce. Kiedy i jak delegować uprawnienia podwładnym?
- Twój preferowany styl kierowania: szanse i zagrożenia dla efektywności Twojej i Twoich ludzi.
Informowanie nastawione na wyniki - narzędzia sprawnego wyznaczania i egzekwowania zadań.
- Okazywanie uznania jako istotny motywator
- Typowe błędy w komunikowaniu decyzji
- Jak mówić o wymaganiach?
- Zastosowanie coachingu w rozmowach z podwładnymi
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Dorota Ceranka-Czajkowska: DIVERSITY MANAGEMENT. Zarządzanie różnorodnością w oparciu o FRIS® Style Myślenia i Działania
Cele zajęć:
- Wyjaśnienie działania poszczególnych segmentów rynku finansowego oraz podstawowych instrumentów tego rynku
- Kalkulacja kosztu zainwestowanego kapitału, ryzyko i oczekiwana stopa zwrotu
- Wyjaśnienie specyfiki różnych form finansowania rozwoju
- Omówienie procesu pozyskiwania kapitału z wybranych źródeł
- Zaprezentowanie zasad budowania wartości dla założycieli i inwestorów
Rynki finansowe
- Podział rynków finansowych
- Zasady funkcjonowania poszczególnych segmentów
- Instrumenty rynku finansowego (dłużne, udziałowe, pochodne)
Koszt zainwestowanego kapitału, ryzyko i oczekiwana stopa zwrotu
- Koszt kapitału obcego (kredyt bankowy, obligacje)
- Stopa wolna od ryzyka i premia za ryzyko
- Oczekiwana stopa zwrotu wg modelu wyceny aktywów kapitałowych CAPM
- Koszt kapitału własnego (akcje)
Specyfika i macierz SWOT różnych form finansowania rozwoju
- Finansowanie papierami dłużnymi (publiczna emisja obligacji)
- Finansowanie kapitałem własnym z rynku niepublicznego (PE/VC)
- Finansowanie kapitałem własnym z publicznej emisji akcji (IPO)
Proces pozyskiwania kapitału z wybranych źródeł
- Pozyskiwanie kapitału obcego w drodze publicznej emisji obligacji
- Pozyskiwanie kapitału własnego w drodze emisji prywatnej (PE, VC)
- Pozyskiwanie kapitału własnego w drodze emisji akcji na rynku publicznym (IPO)
Budowanie wartości dla założycieli i inwestorów
- Analiza rozwoju wybranych spółek giełdowych
- Jak inwestorzy instytucjonalni patrzą na spółki giełdowe? Relacje inwestorskie w praktyce
- Standardy ESG w budowaniu wartości firmy
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Dobra spółka to nie to samo co dobra inwestycja.
Narzędziownia
Cele zajęć:
- wskazanie znaczenia odpowiedzialnego i etycznego prowadzenia biznesu
- zrozumienie elementów i zasad tworzenia ładu korporacyjnego firmy
- poznanie dobrych praktyk w zakresie ładu korporacyjnego
- wskazanie znaczenia wdrażania w firmie zasad etycznych
Czym jest ład korporacyjny?
- Wymiary ładu korporacyjnego
- Formalny system zarządzania i jego znaczenie dla polityki ładu korporacyjnego
- Mapa interesariuszy a ład korporacyjny firmy
Struktura ładu korporacyjnego w firmie
- Organy spółki i zasady ich działania
- Transparentne relacje z pracownikami
- Polityka informacyjna
- CSR firmy
- Kodeksy etyczne
Kodeksy dobrych praktyk i ich znaczenie
- Implementacja dobrych praktyk korporacyjnych w Polsce
- Kodeks Dobrych Praktyk w Spółkach Publicznych
- Kodeks Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Dlaczego strukturyzacja właścicielska jest narzędziem rozwoju firmy i jak właściwe regulacje prawne wspierają budowanie odpowiedzialnego biznesu?
Cele zajęć:
- Przedstawienie narzędzi wspierających decyzje biznesowe oraz ćwiczenie ich stosowania na przykładach
- Rozpoznanie czynników ekonomicznych i pozaekonomicznych wpływających na (trafność) efektywność podejmowanych decyzji
- Zdefiniowanie pułapek myślenia ograniczających racjonalność decyzji podejmowanych w biznesie
- Doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji indywidualnych i zespołowych
Proces podejmowania decyzji – wyzwania dla menedżera
- Podejmowanie decyzji menedżerskich. Od analizy informacji do kontroli efektywności podjętej decyzji
- Informacyjna podstawa podejmowania decyzji. Jak ocenić przydatność posiadanych informacji?
- Typowe błędy w procesie podejmowania decyzji menedżerskich i sposoby ich przezwyciężania
- Uwarunkowania organizacyjne procesu podejmowania decyzji
Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji
- Konsonans i dysonans poznawczy
- Wpływ kooperacji na podejmowanie decyzji. Czego nas uczy teoria gier?
- Teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego i jej praktyczne konsekwencje
- Pułapki myślenia według Daniela Kahnemana
Styl kierowania a proces podejmowania decyzji
- Kilka słów o różnych sposobach podejmowania decyzji, wynikających z naszego typu społecznego
- Co zmniejsza indywidualną skuteczność w procesie podejmowania decyzji?
Synergia w podejmowaniu decyzji zespołowych
- Czy każdy zespół jest bardziej twórczy niż jednostka? Warunki efektywności decyzji podejmowanych w zespole
- Jak wykorzystać potencjał współpracowników w procesie podejmowania decyzji?
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Procesy decyzyjne a style zachowań na przykładzie narzędzia MaxieDISC®
Cele zajęć:
- Zapoznanie uczestników ze specyfiką poszczególnych instrumentów, wykorzystywanych w osiąganiu wartości rynkowej z wykorzystaniem strategii marketingowej
- Wykorzystanie analizy strategicznej oraz koncepcji zintegrowanej komunikacji marketingowej do budowania wartości oferty
- Zrozumienie zależności pomiędzy poszczególnymi narzędziami wykorzystywanymi w działaniach marketingowych
Budowanie strategii – zbilansowana karta wyników
- Cztery perspektywy zbilansowanej karty wyników (klient, finanse, procesy, rozwój)
- Przekładanie celów operacyjnych na cele strategiczne z wykorzystaniem zbilansowanej karty wyników (BSC)
Marketingowe czynniki budowania wartości firmy
- Jak zbudować skuteczny plan marketingowy?
- Silne marki. Jak o nie zadbać?
- Dobór rynków docelowych.
- Przewaga różnicująca.
- Strategiczne relacje z podmiotami otoczenia.
Proces budowania oferty
- Produkt – obszary decyzji do podjęcia.
- Marka handlowa. Jak zadbać o jej spójność?
Strategia promocji – rola spójnego komunikatu informacyjnego w budowaniu wartości oferty
- Czym jest zintegrowana komunikacja marketingowa i jak ją wykorzystać do budowania wartości rynkowej oferty?
- Narzędzia promocji (wykaz stosowanych instrumentów i specyfika ich stosowania)
- Tworzenie podstaw strategii kreatywnej kampanii informacyjnej. Znaczenie UPS
Marketing w sieci
- E-mail marketing
- Social Media
- Pozycjonowanie
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Co inwestorzy chcą wiedzieć o Twojej spółce? Relacje inwestorskie w praktyce, czyli jak zapewnić efektywny przepływ informacji między spółką giełdową a rynkiem.
Cele zajęć:
- Systematyzacja typów ryzyka dla organizacji oraz sposobów ich mapowania
- Przedstawienie modelu systemu zarządzania ryzykiem w organizacji
- Wyjaśnienie zależności między ryzykiem finansowym, operacyjnym, regulacyjnym i innymi
- Przedstawienie sposobów tworzenia mechanizmów wczesnego ostrzegania z wykorzystaniem wewnętrznych i zewnętrznych źródeł informacji
- Prezentacja sposobów mitygowania ryzyka w oparciu o wcześniej zdobyte umiejętności w ramach programu
- Ukazanie miejsca ryzyka operacyjnego w strukturze ryzyk i czynników kształtujących ryzyko operacyjne
- Przeprowadzenie analizy ryzyka na przykładach z praktyki działania uczestników
Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w firmie
- Co to jest ryzyko?
- Rodzaje i obszary występowania ryzyka
Systemowe podejście do ryzyka w firmie
- Struktura zarządzania ryzykiem
- Role i odpowiedzialności w obszarze zarządzania ryzykiem
- Proces zarządzania ryzykiem
Przeprowadzenie analizy ryzyka
- Metody szacowania ryzyka
- Identyfikacja składowych ryzyka
- Zagrożenia i błędy związane z analizą ryzyka
Optymalizacja ryzyka
- Zysk a ryzyko
- Techniki zarządzania ryzykiem
- Zastosowanie ładu korporacyjnego do zarządzaniem ryzykiem
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Modelowanie wyniku finansowego spółki w warunkach ryzyka
Cele zajęć:
- wspomaganie wdrożenia zmian (procesu scalenia struktur, zmiany procedur i kultur organizacyjnych)
- doskonalenie umiejętności menedżerów w dziedzinie skutecznego planowania i organizowania procesu wdrożenia zmian organizacyjnych
- przedstawienie narzędzi motywowania pracowników do zmiany zakresu i metod pracy oraz sprawnego funkcjonowania w nowych warunkach
- wypracowanie metod oddziaływania na postawy pracowników wobec zmian (hamujących postawy niechętne i pobudzających postawy sprzyjające)
Zmiana – wyzwania dla menedżera
- Zmiana – rewolucja czy ewolucja?
- Najczęściej popełniane błędy w procesie planowania i realizacji zmian. Kilka słów o tym jak im zapobiegać.
- Efektywność organizacji w procesie zmian
- Skąd się bierze innowacyjność?
Proces wdrożenia zmian organizacyjnych
- Organizacja procesu wdrożenia zmian – co należy wziąć pod uwagę?
- Czynniki sprzyjające wdrożeniu zmian organizacyjnych w zespole i hamujące proces ich realizacji.
- Jaki rodzaj stylu kierowania zniechęca pracowników do aktywnego udziału w procesie zmian organizacyjnych?
Psychospołeczne bariery wdrażania zmian
- Rodzaje oporu wobec zmian i sposoby przezwyciężania negatywnych postaw pracowników wobec zmian
- Analiza grup nacisku przy wdrażaniu zmiany organizacyjnej
- Redukowanie napięć i konfliktów w sytuacji zmiany
Motywowanie do przestrzegania nowych norm i zasad organizacji wewnętrznej
- Metody wzmacniania postaw sprzyjających zmianom
- Rola menedżera w budowaniu spójnego zespołu nastawionego na osiąganie celów strategicznych
- Angażowanie w realizację zmian, czyli jak stworzyć otoczenie, które pozwoli pracownikom znaleźć motywację do aktywnej i twórczej pracy w sytuacji zmiany?
Zmiana kulturowa i jej konsekwencje dla efektywności wdrażania zmian
- Dostosowanie kultur organizacyjnych – moda czy konieczność?
- Mapa kultury organizacyjnej
- Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Przykłady udanych i nieudanych projektów modernizacyjnych w firmach. Czego uczy nas sukces, a czego porażka?
Narzędziownia
Metodyki i narzędzia pożyteczne w projektach modernizacyjnych w firmach.
Cele zajęć:
- wzmocnienie wiarygodności osobistej w relacjach biznesowych
- doskonalenie prowadzenia prezentacji biznesowych w sposób przekonujący i wiarygodny
- doskonalenie technik wpływania na rozmówców bazujących na doborze argumentów, sposobie zachowania i kompetentnym wyglądzie
Tworzenie własnego wizerunku podczas prezentacji
- Zasady wyglądu kompetentnego (dobór stroju i atrybutów zwiększających wiarygodność)
- Postawa, gestykulacja i mimika zwiększająca wiarygodność
- Doskonalenie przekazu werbalnego. Poznaj siłę swojego głosu
- Zasady atrakcyjności językowej, skuteczność dwustronnej argumentacji, właściwe stosowanie żartów, porównań i przykładów
Techniki przyciągające uwagę słuchaczy
- Dopasowanie języka i metod oddziaływania do rozmówców
- Jak prezentować, by nie uśpić publiczności?
- Metody zwiększenia siły przekonywania w stosowanych argumentach
- Podstawy storytellingu
Analiza osobistego potencjału w zakresie wiarygodności osobistej
- Stworzenie planu działań w zakresie doskonalenia wiarygodności osobistej
Prowadzący
Godzina z ekspertem
Narzędziownia
Jak dobrze wypadać w mediach. Techniki przekonywania dziennikarzy i odbiorców do swoich racji.