Modelowanie procesów – jak sprawić by zdefiniowane cele stały się narzędziem do osiągania efektywności
Dobrze opracowany mechanizm wyznaczania celów jest odzwierciedleniem planów w zakresie wzrostu przedsiębiorstwa. Wydawać by się mogło, że nie ma w tym nic skomplikowanego. Wystarczy określić kryteria oraz wyznaczniki celów, przypisać odpowiedzialność za ich wykonanie i pozostaje monitorować poziom realizacji. Pojawiają się jednak pytania: od czego najlepiej wyjść, jak wdrażane zmiany wyrazić w miernikach sukcesu? Nie zawsze model zastosowany w poprzednim okresie można zastosować dla przyszłych wyzwań. Zwłaszcza kiedy przedsiębiorstwo, po wyczerpaniu możliwości prostego obniżania kosztów, dostrzega potrzebę optymalizacji procesów.
Właściwe zaprojektowanie przebiegu procesów w organizacji to jedno z najtrudniejszych wyzwań. Daje jednak wiele korzyści. Eliminacja zbędnych czynności, oszczędność czasu, standaryzacja to zwykle najszybciej odczuwalna wartość dodana. Docelowo służyć może jako baza do opracowania i wdrożenia rozwiązań cyfrowych (np. elektronicznego obiegu dokumentów i spraw).
Taka zmiana to zwykle bardzo ważny moment w życiu organizacji, wymagający od jej przywódców świadomego przygotowania siebie i współpracowników do zmian oraz wspierania ich w trakcie wdrożenia. Niekiedy jest to zmiana nawyków, często bywa jednak, że to początek transformacji kulturowej przedsiębiorstwa.
Choć inwestycja w usprawnianie procesów to konieczność pozyskania kapitału na rozwój, w dłuższej perspektywie – zawsze się opłaca. Buduje przewagę konkurencyjną a jej beneficjentami są klienci przedsiębiorstwa. Warto zadbać o przestrzeń na właściwe przygotowanie do zmiany procesów. A także o relacje, które zapewnią wiedzę i doświadczenie praktyków.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Modelowanie procesów – od definiowania celów do kontroli efektywności” to temat jednej z dziesięciu sesji GPW Growth Academy.
Uczestnicy dowiedzą się jak definiować cele, jak zarządzać procesami w organizacji oraz poznają tajniki funkcjonalnej analizy pracy.